Внимание! Нова уловка на мобилните оператори

5 Ноем

От няколко месеца има нова уловка при сключване на договор с мобилните оператори – начина на тарифиране. Вече всяка една започната минута се тарифира като цяла, а не само първата минута, както беше до скоро.

Този начин на тарифиране е крайно неизгоден за хора,  водещи много на брой, кратки и делови разговори .

Ето пример:

Ако проведете 100 разговора с продължителност 1 мин. и 1-2 секунди, по старите планове с тарифиране на секунда, мобилният оператор ще отчете 102-104 минути, а по новите планове – 200 минути.  Т.е. има увеличаване на минутите в новите планове, но реално те намаляват и в този пример ще бъдете ощетени с цели 96 – 98 минути.

Тази промяна е заложена в договорите, които мобилният оператор предлага за подпис.

Факта, че мобилните оператори са направили по едно и също време еднакви промени в договорите по отношение  начините на тарифиране, доста намирисва на забранено картелно споразумение по смисъла на ЗЗК (Закон за защита на конкуренцията), ощетяващо потребителите. http://www.cpc.bg/Competence/ProhibitedAgreementsDescription.aspx

Отваряйте си очите, четете внимателно условията и сроковете на договорите и внимавайте какво подписвате! Преценявайте дали новият договор наистина е по-изгоден от стария!

ГЛОБУЛ   (Globul)

Глобул все пак са го посочили като условие в плановете и пакетите, в които е включено (повечето) .

http://www.globul.bg/bg/postpaid.33.html?posm=26

„Тарифирането на гласовите разговори се извършва на интервали от 60 секунди, като всеки започнат 60-секунден интервал се отчита и таксува като цяла минута. „

  • Globul са записали, че всяка започната минута се тарифира като цяла.

Тарифиране и отчитане

Минималното първоначално време на таксуване е 60 сек., след което отчитането става на секунда, освен за програми GLOBUL UNIVERSE 9,90, GLOBUL UNIVERSE 12,90, GLOBUL UNIVERSE 19,90, GLOBUL UNIVERSE 24,90 и GLOBUL UNIVERSE 39,90 със стандартни включени минути съответно 100, 150, 300, 400 и 800 за разговори към всички национални мобилни и фиксирани мрежи, към номера от Зона 1 и Зона 2 за международни разговори и роуминг в Европейски съюз, за програма GLOBUL Max 9.90 със стандартни включени 300 минути към мобилната мрежа на GLOBUL и 300 минути към фиксираната мрежа на GLOBUL, за програма GLOBUL Max 12.90 със стандартни включени 500 минути към мобилната мрежа на GLOBUL и 500 минути към фиксираната мрежа на GLOBUL, за програми GLOBUL Unlimited с месечен абонамент 19.90 лв., 24.90 лв., 29.90 лв., 34.90 лв. и 39.90 лв. със стандартни включени 2000 минути и 2000 SMS към мобилната мрежа на GLOBUL и съответно 50, 100, 150, 200 и 250 стандартни включени минути към други национални мрежи, както и за програми GLOBUL Smart 5.00, GLOBUL Smart 6.90, GLOBUL Smart 9.90 и GLOBUL Smart 15.00. „

МТЕЛ  (Mtel)

При Мтел тази уловка се открива доста по-трудно – в условията по плановете.  http://www.mtel.bg/tarifni-planove-za-mobilen-telefon/mc/plan/ma/index/plan/53

„Таксуването се извършва на равни интервали от 60 секунди. Всеки започнат интервал се отчита и таксува с цената за една минута.“

При Мтел също се тарифира всяка минута.

Момент на въвеждане на този начин на тарифиране – 15.06.2012г.

Новият начин на тарифиране е въведен от Мтел на 15.06.2012г.
Глобул и Виваком го въвеждат приблизително по същото време. П.С.Посоченият в чата имейл не съществува.

 

ВИВАКОМ  (Vivacom)

Виваком също не прави изключение.  Но при запитване по телефона, обясняват, че само първата минута се отчита като цяла, останалите – на секунда. Или служителите не знаят, или заблуждават.  На сайта им четем, че тарифирането е на минута, което е доста ясно и категорично написано. Или пък създателите на сайта/текста за сайта, са се пообъркали?!  Трябва да се провери в договорите.

“ Специални правила и условия:

2) Тарифирането е на минута. „

Тарифиране на минута при Vivacom.

33 Отговора to “Внимание! Нова уловка на мобилните оператори”

  1. Math.random(); ноември 6, 2012 at 23:11 #

    Лошото е, че Виваком автоматично прилага тарифирането на 1 (една) минута и за стари абонати, които не са преподписали. Погледнете си подробната справка към сметката. При мен това е от два месеца.

    • Math.random(); ноември 6, 2012 at 23:37 #

      Явно съм спал някъде. Unicall винаги май са били на първоначални 60 сек. Поне по стари новини и статии из мрежата. Моля да ми автора на блога да ми изтрие писанията.

      • Nelly Alexieva ноември 7, 2012 at 14:27 #

        По-добре е да запазя писанията Ви, защото е възможно по други планове или при други оператори наистина да има некоректно тарифиране. Добре е хората да са информирани какво да гледат.
        Ако прилагат тези нови условия към старите договори, налице е едностранна промяна на условията по договора, което е незаконосъобразно и може да бъде атакувано.

        Както написах в поста, по телефона Виваком твърдят, че тарифират на секунда, но в плановете пише на минута.

        Ако все пак продължавате да държите да изтрия постовете Ви, ще го направя.
        Поздрави🙂

  2. Тоневски ноември 7, 2012 at 02:15 #

    Жулят ни на общо основание, като оставим недопустимото отношение в 90% от случаите🙂

    • Nelly Alexieva ноември 7, 2012 at 14:32 #

      Да, така е. Сблъсквала съм се с доста ситуации на некоректно и/или незаконосъобразно действие от страна на мобилните оператори и събирачите на вземанията им. Опитът ми показва, че хората не знаят правата си, а и не се консултират, за да ги разберат и да отреагират адекватно. Всички случаи, с които съм се занимавала, са все на мои близки – приятели и роднини и всичките са приключили успешно, без дори да стигаме до съд.

  3. Ирина Калчева ноември 7, 2012 at 14:39 #

    Добре е да се казват тези неща, нека хората знаят…благодаря Ви за публикацията

    • Nelly Alexieva ноември 7, 2012 at 15:45 #

      Удоволствието е мое!
      Чудя се защо хората не коментират тук, където могат да получат и отговор, а във фейсбук, където не публикувам и не отговарям.

  4. Анти Мтел фен ноември 7, 2012 at 15:54 #

    А може ли при подписване на нов договор да се откажем от тази нова промяна? Тоест как може да подходим при подписваме на нов договор при условие, че не искаме да ги има някои клаузи?

    • Nelly Alexieva ноември 7, 2012 at 16:45 #

      Не, не става. При подписване на нов договор трябва внимателно да се проучи какво е тарифирането – на всяка минута , или на секунда (след първата минута). При Глобул проверих, има няколко (малко) планове със стария тип тарифиране. При другите – не зная.

      Като цяло трябва да имаме възможност да договаряме и клаузи, различни от бланковите, но мобилните оператори ( и други мастодонти) отказват. Май и с това трябва да се борим🙂

  5. Мария Павлова ноември 7, 2012 at 15:57 #

    Без писмени жалби няма да стане. В Комисия за защита на потребителите, може и по пощата с обратна разписка. Ако там задремят, се сезира Обмудсмана.
    http://www.kzp.bg/index.php?mode=viewd&group_id=12&document_id=19

    http://www.ombudsman.bg/form

    • Nelly Alexieva ноември 7, 2012 at 16:37 #

      Така е, жалби трябват. Според мене най-сериозното нарушение е по Закона за защита на конкуренцията. А там и глобите са сериозни. Интересен ефект би се получил, ако завалят масови сигнали натам.

  6. preslavnedev ноември 7, 2012 at 19:17 #

    Интересни сте :-))) От всичките програми на Виваком, и то за мобилните услуги има само две програми с тарифиране на минута. Останалите, най-масовите – Уникал, Нет и Кал, дори и свободната Вива Фрий са по старият си начин – тарифиране на секунда, и са го написали съвсем ясно и категорично – „2) Тарифирането е на секунда. Минималната продължителност на разговор е 60 секунди, след това разговорът се тарифира на секунда.“. При домашните телефони – също, никаква промяна с годините.
    А че човек трябва да си чете договора, трябва🙂 Колкото до служителите на Виваком,кой ги знае

    • Nelly Alexieva ноември 7, 2012 at 20:15 #

      Не съм абонат на Виваком, а и не съм имала за цел да правя изследване на всичките им планове. Целта ми е да отворя очите на хората, какво да гледат и да пазят интереса си. Погледнах само един план, към който дадох линк. За мен той е достатъчен да си направя извод за себе си, с който не ангажирам никого, за наличието на картелно споразумение – 3 мобилни оператора и при трите има такава промяна. Но за произнасянето си има орган – КЗК.

  7. preslavnedev ноември 7, 2012 at 20:02 #

    Бихте ли коментирали тук? И трите плана са конкурентни – към една и съща група потребители са насочени😉
    http://www.globul.bg/bg/postpaid.31.html?posm=21
    http://www.mtel.bg/tarifen-plan-mtel-surf-and-talk
    http://vivacom.bg/bg/residential/prices_and_services/mobilni_uslugi/mobilni_abonamentni/net_call

    • Nelly Alexieva ноември 7, 2012 at 20:31 #

      Надявам се не сте останали с погрешното впечатление, че съм консултант по абонаментни планове.🙂 Адвокат съм.
      И в трите плана тарифирането е на секунда. Но това не означава липса на картел, а опит за избягване на санкции.

      П.С. Не зная защо този пост чакаше за одобряване. Настройките са за автоматично публикуване на всеки пост.

      • preslavnedev ноември 7, 2012 at 22:41 #

        Ами вижте, със същата логика може да се каже, че и тези три тарифи показват един вид картел, насочен към потребителите, които и говорят и ползват мобилен интернет.
        Иначе, ако почнем да говорим за картели… такъв има и на Женският пазар, само като се поразходите и видите, че няма кой знае каква разлика в цените на доматито, явно са се разбрали там нещо😉
        Просто вашият постинг е леко подвеждащ. Накарахте ме да си погледна сметките дали са както преди, и дали не са ми променили плана, който използвам :-))) А и преподписвах договор наскоро🙂

  8. bolson ноември 7, 2012 at 20:15 #

    аз подписах с БОБ преди 4 м и те си ме предупредиха че говоренето си ми се отчита за цяла минута и в договора си бе подчертано даже.Доволен съм,а че другите оператори го скриват си е вярно,шот е написано с готини малки буквички :))))

    • Илиян Евтов юни 11, 2013 at 12:34 #

      Когато се прочетат всички малки буквички се вижда, че т.нар. БОБ е услуга на Мтел, а не е някакъв нов и виждаш ли най-коректен „оператор“. Четете всичко и се информирайте по всички възможни начини.

      • Nelly Alexieva юни 11, 2013 at 23:01 #

        Те всичките са все най-коректни.
        Наистина трябва да се чете внимателно преди подписване. Но във Виваком първо подписваш върху електронно устройство, а тогава ти го разпечатват да четеш. Това противоречи на всякакви норми!

  9. Ksufx ноември 7, 2012 at 23:08 #

    Всички са измамници в България.

  10. N ноември 8, 2012 at 02:53 #

    Току що проверих условията на Call-Yo на виваком и не виждам промяна.
    Цитат:
    Специални правила и условия:
    1) Тарифирането е на секунда. Минималната продължителност на разговор е 60 секунди, след това разговорът се тарифира на секунда.

  11. Борис ноември 8, 2012 at 08:11 #

    Търсите под вола теле. Или до сега не сте чели условията по тарифи или до сега не сте имали карта – друг вариант няма. Програми с подобни условия има не от месеци, а повече от година. Това, че някой сега си е отворил очите е друга тема. И няма как да квалифицираш нещо като измама, след като условията по него са ясни, но трябва някой да чете.
    Към тези с тезата за картел – тарифите за вътрешен интеркънект на операторите са сходни, а те на тази база калкулират крайна цена. Ако един реши, че иска 1ст по-малко печалба е друга тема. Яйцата в повечето магазини са на една цена, но едва ли сте нахвърляли чернова на жалбата си за картел, нали?
    По принцип ми е интересно да чета по темите с мобилните, но тази статия и особено нейното заглавие са си чисто гонене на трафик посещения и нищо друго.

    • Nelly Alexieva ноември 8, 2012 at 15:12 #

      Малко за Вас, за да е ясно на читателите защо сте отявлен защитник на мобилните оператори : “ За мен : Казвам се Борис. През последните 7 години съм работил в 2 от водещите 3 вериги за продажба на мобилни телефони, като 1 година и в структурата на един от първите мобилни оператори на пазара в България… “

      Не търсех под вола теле, но открих дракон. Проверявах промените по плана, който ползвам и попаднах на тази „находка“. Затова реших да информирам хората, защото много малко от тях четат внимателно останалите условия, извън минути, МВ и цени.
      както казах, за установяване на картелно споразумение, си има съответен орган и процедури. Моето лично и неангажиращо никого мнение е, че след като се наблюдава еднаква промяна при всички мобилни оператори без изключение, направена по едно и също време и в ущърб на потребителите , то има такова споразумение. Такава промяна има при Мтел, Глобул и Виваком, включена е както в абонаментни планове, така и в пакети с допълнителни минути. както казах, не съм консултант и не претендирам за изчерпателност.

      При Мтел е включена в 4 от 6 плана (Мтел Моби, Селект, Комбина и Комфорт).
      При Глобул – в основните (UNIVERSE, UNLIMITED)
      При Виваком – в основните (EasyCall, MegaCall)
      Мисля, че в момента тестват дали потребителите приемат подобни промени и ако се окаже, че няма сериозен отпор, това ще стане траен метод на тарифиране по всички планове.

      От кога е в сила? – При Мтел от 15.06.2012г. , т.е. правилно съм уточнила, че е от няколко месеца новият начин на тарифиране. От Глобул също казаха, че е от няколко месеца, а Виваком отрекоха по телефона, че има такова. (специално за Вас ще кача допълнителна снимка от чат със служител на Мтел)

      “ И няма как да квалифицираш нещо като измама …… “ Явно не четете внимателно. Такава квалификация не съм правила.

  12. Борислав Божанов юли 16, 2013 at 10:19 #

    Отлична статия!
    Аз също съм разочарован от този картел между мобилните оператори. Бях готов да сменя оператора само заради това, но когато всички ти предлагат еднакви условия и промяната става без шум, а и едновременно, тогава е ясно за картелното споразумение. Ясно е и в чий ущърб е.
    Някой пускал ли е вече жалба в КЗП? Сезиране при Омбудсмана? Имате ли нещо готово като текст?
    Една птичка пролет не прави, но ще се постарая повечето ми познати да пуснат по една жалба, пък да видим какво ще стане.

  13. K юли 28, 2013 at 16:44 #

    Аз си поднових договора с Глобул наскоро, като избрах план с по-малко минути (тъй като на предишния винаги ми оставаха адски много неизползвани) и се сблъсках с тази неприятна изненада.
    Въпреки че явно новото отчитане е въведено отдавна, минутите ми се отчитаха на секунда (изглежда, според условията на стария договор). Не подозирайки за тази промяна, смело си поднових абонамента с програма с по-малко минути и още след няколко дни се оказа, че се топят с огромна скорост и няма да ми стигнат доникъде.
    Чак сега откривам, че тази промяна е въведена преди повече от година. Крайно некоректно е всички оператори да го направят едновременно и да не предупреждават изрично за промяната. Тъжното е, че след толкова време нищо не се е променило и пак са постигнали своето, неазвисимо от евентуалните жалби, които може би са постъпвали в КЗК за последната година.

    • Веселин Василев септември 27, 2013 at 14:19 #

      провервте в европа как са абонаментните планове🙂

  14. Веселин Василев септември 27, 2013 at 14:52 #

    който разбира англисйки език или някакъв друг език да провери абонаментните планове в по-големите мобилни оператори в европа и начина на отчитане на разговорите🙂 ще ви бъда благодарен …………

  15. Димчо февруари 4, 2014 at 09:17 #

    Освен това правото ни за едноседмичен период за отказване от подписан договор се „прескача“ като най отзад в договора има места за подписи, и аз се подписвам където ми посочи без да чета, а единия подпис бил за „деклариране на зезабавно действия на договора“!!!!!!

  16. александър февруари 11, 2014 at 18:04 #

    преди малко и аз открих новите условия в договора ми/maxicall M/ vivacom.пише :тарифирането е на минута,Минималната продължителност на разговора е 60 секунди ,Не пише нищо за секунди след това,В центъра ми обясниха,че това се смята на цяла започната минута само докато минат предплатените минути ,после се почвало първата минута цяла след това на секунди,Това обаче го няма написано никъде в моя договор,Може ли да ги съдим?

    • Борислав Божанов февруари 11, 2014 at 18:19 #

      Всичките са маскари!

  17. Захари септември 16, 2014 at 13:37 #

    С извинение, егати демокрацията, егати пазарната икономика, егати конкуренцията. И десет оператори да има пак ще е монопол или картел все тая. Отиваш на пазара и всички домати на една цена – егати пазара!

  18. Красимир Вликов ноември 25, 2014 at 01:05 #

    Здравейте на всички !
    Ето моите преживелици с оператора боб:
    След получаване на смс,че минута разговор ще и струва 39ст. на предплатената карта на майка ми която е на Виваком реших да я прехвърля на боб тъй като картата беше с много ниска такса .
    При подписването на договора ( титоляра на картата съм аз ) ми “ подариха“ карта която има 150 безплатни минути и смс-и пиша “ подариха “ защото и тази карта има договор освен тази която прехвърлям.
    Първите няколко дни всичко „ОК“ след трето число на месеца реших да проверя сметката на „подарената“ карта ….. и установявам че има натрупана някаква малка сума …… в първия момент си помислих ,че става дума за таксуване към оператора понеже и то се таксува в техните мрежи.
    Обадих се на оператор действително обаче тази сума се оказа натрупана от изходящи разговори към национални мрежи .
    Разрових се в договора и установявам,че тези минути трябва да са активни 30 календарни дни след подписването на договора ….. пак звъня на оператора и му казвам ,че има грешка ….. оператора ми излиза с номера да сканирам договора и да го пратя .
    Е тука вече много ми дойде и отидох до местният офис намиращ се на територията на Кауфланд Силистра за да поискам обяснение .
    След много гледане и взиране в монитора служителката ми обясни ,че на 3-то число всички карти се “ зануляват“ което е в абсолютен разрез с договора.
    Договора беше подписан на 27-мо число а на 3-то число безплатните минути ги нямаше.
    След хиляди проби и грешки да се регистрирам на сайта им не успях … сайта им не харесва Gmail.com но заради една тъпотия на оператора няма да регистрирам поща която да се харесва на техният сайт .
    Звъня отново на оператора … за (пореден път,всяко звънене ме коства близо 20 ст.) казвам им за проблема ,отговарят ми да съм се бил писал на техническия отдел да та оправели грешката … е направо ми писна да се занимавам с тях .
    Отивам отново в офиса за да искам разпечатка на разговорите ( по договор мога да поискам като заплатя за това ) отговарят ми регистрирайте се в сайта ни …. и настана един омагьосан кръг в който не мога да разбера “ кой пие ,кой плаща “ .
    Отивам след около два дни да си платя сметката …. искат предварително да им се плати таксата „ок“ но аз искам фактура за тези пари …. фактура също ми бе отказана със оправданието: „На сайта ни я има“ .
    При обстойното разглеждане на договора се оказа също ,че дата на подписване на договора няма …. което е грубо нарушение .
    Чудя се още с колко небивалици ще се сблъскам с този оператор !

  19. Стефан септември 20, 2015 at 11:27 #

    Здравейте! Какво според вас и според мобилните оператори означава НАЦИОНАЛНИ МРЕЖИ и НАЦИОНАЛНИ РАЗГОВОРИ, тъй като за Мтел има такива оферти? Защото според мен, тук също има уловка.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

%d bloggers like this: